Α’ Δημοτικού

Ο χρόνος, οι 4 εποχές και οι 12 μήνες

Πώς μετράμε το χρόνο; Τι σημαίνει: «Ένας χρόνος»; Ποιες είναι οι 4 εποχές; Ποιους μήνες έχει η καθεμιά; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους; Κάνουμε τις δικές μας χρονο-μετρήσεις και συζητάμε τα αποτελέσματα. Μαθαίνουμε για τις 4 εποχές και τους 12 μήνες και συνεχίζουμε με το «θεμελιώδες» ερώτημα: «Γιατί υπάρχουν οι εποχές;» Μήπως το καλοκαίρι η Γη είναι πιο κοντά στον Ήλιο ή μήπως στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο; Στην αναζήτηση της απάντησης θα μας βοηθήσουν κάποια παράξενα αντικείμενα, όπως για παράδειγμα ένα … σεσουάρ! Και μέσα από το παιχνίδι, θα ανακαλύψουμε την απάντηση!

 Ήλιος, το αστέρι της ημέρας!

Είναι αλήθεια ότι ο Ήλιος είναι αστέρι; Και γιατί μας φαίνεται τόσο μεγάλος ενώ τα υπόλοιπα αστέρια είναι τόσο μικρά; Πώς γίνεται κάθε πρωί να ανατέλλει και κάθε βράδυ να δύει; Συμβαίνει το ίδιο σε όλα τα μέρη του κόσμου; Γιατί συμβαίνει η έκλειψη Ηλίου; Πότε ο Ήλιος μπορεί να γίνει επικίνδυνος για εμάς; Τις απαντήσεις σε αυτά και σε ακόμα περισσότερα ερωτήματα θα ανακαλύψουμε με τη βοήθεια αφήγησης και βιωματικών παιχνιδιών, με τη βοήθεια των οποίων … όλα θα έρθουν στο φως!

Παιχνίδια με τις αισθήσεις

Ποιες είναι οι 5 αισθήσεις του ανθρώπου; Πώς μας βοηθούν να αντιληφθούμε τον κόσμο γύρω μας; Έχουν πάντα δίκιο ή μήπως υπάρχουν και φορές που οι αισθήσεις μας μπερδεύονται; Μέσα από μια σειρά ειδικά σχεδιασμένων παιχνιδιών ανακαλύπτουμε τις 5 αισθήσεις μας και τον τρόπο που μας βοηθούν να αντιληφθούμε το περιβάλλον μας. Κάνοντας απλά πειραματάκια, ανακαλύπτουμε ότι υπάρχουν φορές που οι αισθήσεις μας δεν μας λένε την αλήθεια και μας μπερδεύουν!

Επικοινωνία χθες και σήμερα

Με ποιους τρόπους μπορούμε να επικοινωνήσουμε; Πώς επικοινωνούσαν οι άνθρωποι παλιά; Υπάρχουν τρόποι να επικοινωνήσεις με κάποιον χωρίς να του μιλήσεις; Πώς επικοινωνούμε στο διάστημα; Επικοινωνούμε παίζοντας κι εξερευνούμε τις διάφορες μορφές επικοινωνίας του παρόντος και του παρελθόντος. Στο τέλος μαθαίνουμε για την κρυπτογραφία και προσπαθούμε κι εμείς να αποκρυπτογραφήσουμε το μήνυμα!

Αντικείμενα (Στερεά, Υγρά, Αέρια και … Πλάσμα!)

Από τι αποτελούνται τα πράγματα γύρω μας; Πώς οι επιστήμονες τα κατατάσσουν σε Στερεά, Υγρά και Αέρια; Υπάρχουν άλλες καταστάσεις της Ύλης; Εξερευνούμε τα αντικείμενα που υπάρχουν στο περιβάλλον μας και τα κατατάσσουμε ανάλογα με την κατάσταση τους. Μαθαίνουμε ότι υπάρχουν κι άλλες, όχι τόσο συνηθισμένες, καταστάσεις της ύλης, όπως για παράδειγμα το πλάσμα. Με τη βοήθεια ειδικά σχεδιασμένων παιχνιδιών κίνησης ανακαλύπτουμε θεμελιώδεις έννοιες για τη δομή και την κατάσταση των υλικών καθώς και για κάποιες χαρακτηριστικές ιδιότητες τους. Στο τέλος, κάνουμε πειραματάκια σχετικά με την κάθε κατάσταση της Ύλης και τη μετάβαση σε καθεμιά από αυτές.

Ηλεκτρική Ενέργεια

Ποια πράγματα από το περιβάλλον μας χρειάζονται Ηλεκτρική Ενέργεια για λειτουργήσουν; Είναι μόνο όσα συνδέονται με την πρίζα ή μήπως είναι ακόμα περισσότερα; Με ποιους τρόπους μπορούμε να δημιουργήσουμε Ηλεκτρική Ενέργεια; Τι είναι τελικά ο ηλεκτρισμός; Ανακαλύπτουμε τις απαντήσεις σε αυτά και ακόμα περισσότερα ερωτήματα, με τη βοήθεια θεατρικών και κινητικών παιχνιδιών. Στο τέλος γινόμαστε κι εμείς επιστήμονες και κάνουμε πειραματάκια σχετικά με την Ηλεκτρική Ενέργεια.

Το ταξίδι του Ήχου

Τι είναι ο ήχος; Πώς μπορεί να ταξιδέψει στα αέρια, στα υγρά και στα στερεά; Μπορούν οι μικροί επιστήμονες να κατανοήσουν έννοιες όπως: «ταλάντωση», «πλάτος» και … «συχνότητα»; Και πώς συνδέονται αυτά τα πράγματα με αυτό που πραγματικά ακούμε; Μέσα από μια σειρά ειδικά σχεδιασμένων κινητικών παιχνιδιών και πειραμάτων, οι μικροί μας φίλοι θα μάθουν πολλά για τον ήχο και τη δημιουργία του. Θα φτιάξουν τη δική τους ηχο-ιστορία και θα ανακαλύψουν πόσο αστεία μπορεί να γίνει η φωνή της κυρίας, όταν αυτή ρουφήξει 2 «περίεργα» αέρια!