Β΄ Δημοτικού

Χάρτης, Πυξίδα και Προσανατολισμός

Πώς βρίσκουμε το δρόμο μας με τη βοήθεια ενός χάρτη; Γιατί κάποιοι χάρτες δείχνουν μόνο χώρες και πόλεις, ενώ άλλοι δείχνουν βουνά και ποτάμια; Τι είναι η πυξίδα; Μπορούμε άραγε με ένα φελλό και μια βελόνα να βρούμε το Βορρά; Μέσα από μία σειρά διασκεδαστικών παιχνιδιών, μαθαίνουμε τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, βρίσκουμε τα σημεία του ορίζοντα και σαν μικροί εξερευνητές φτιάχνουμε το δικό μας γεωφυσικό χάρτη.

Ο Χρόνος

Πώς μετράμε το χρόνο; Ποιες είναι οι 4 εποχές; Ποιους μήνες έχει η καθεμιά; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους; Κάνουμε τις δικές μας χρονο-μετρήσεις και συζητάμε τα αποτελέσματα. Μαθαίνουμε για τις 4 εποχές και τους 12 μήνες και συνεχίζουμε με το «θεμελιώδες» ερώτημα: «Γιατί υπάρχουν οι εποχές»; Μήπως το καλοκαίρι η Γη είναι πιο κοντά στον Ήλιο ή μήπως στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο; Στην αναζήτηση της απάντησης θα μας βοηθήσουν κάποια παράξενα αντικείμενα, όπως για παράδειγμα ένα … σεσουάρ! Και μέσα από το παιχνίδι, θα ανακαλύψουμε την απάντηση!

Ο Κύκλος του Νερού

Το ήξερες ότι το  νερό είναι το κυριότερο συστατικό του σώματός μας; Ότι καλύπτει το 75% της επιφάνειας της Γης; Ότι αυτό είναι ένα από τα πρώτα στοιχεία που ψάχνουν οι επιστήμονες στους άλλους πλανήτες; Καθόλου παράξενο, αν σκεφτεί κανείς ότι νερό = ζωή! Περισσότερα για το νερό μαθαίνουμε από μια μικρή σταγόνα που μας εξιστορεί τις περιπέτειές της: από την εξάτμιση στη συμπύκνωση, από κει στην υγροποίηση και … φτου κι από την αρχή! Χρησιμοποιώντας Υγρό Άζωτο δημιουργούμε τα δικά μας σύννεφα και τα πιάνουμε με τα χέρια μας! Και ανεξαρτήτως καιρού … παίζουμε χιονοπόλεμο!

Ο Καιρός (Μικροί Μετεωρολόγοι)

Τι καιρό θα κάνει αύριο; Πώς μπορούν να το προβλέψουν οι επιστήμονες που ονομάζονται «Μετεωρολόγοι»; Πώς παίρνουν τις μετρήσεις τους για τη θερμοκρασία, την υγρασία και την πίεση και πώς χρησιμοποιούν τα στοιχεία αυτά; Ξέρεις τι είναι οι υπερυπολογιστές; Με τη βοήθεια πειραμάτων, αφήγησης και παιχνιδιών κίνησης ανακαλύπτουμε τα πάντα για τον καιρό, αυτό τον τόσο σημαντικό παράγοντα στη ζωή των ανθρώπων!

Υλικά (Στερεά, Υγρά, Αέρια και … Πλάσμα!)

Από τι αποτελούνται τα πράγματα γύρω μας; Πώς οι επιστήμονες τα κατατάσσουν σε Στερεά, Υγρά και Αέρια; Υπάρχουν άλλες καταστάσεις της Ύλης; Εξερευνούμε τα αντικείμενα που υπάρχουν στο περιβάλλον μας και τα κατατάσσουμε ανάλογα με την κατάσταση τους. Μαθαίνουμε ότι υπάρχουν κι άλλες, όχι τόσο συνηθισμένες, καταστάσεις της ύλης, όπως για παράδειγμα το πλάσμα. Με τη βοήθεια ειδικά σχεδιασμένων παιχνιδιών κίνησης ανακαλύπτουμε θεμελιώδεις έννοιες για τη δομή και την κατάσταση των υλικών καθώς και για κάποιες χαρακτηριστικές ιδιότητες τους. Στο τέλος, κάνουμε πειραματάκια σχετικά με την κάθε κατάσταση της Ύλης και τη μετάβαση σε καθεμιά από αυτές.

Ενέργεια και ΑΠΕ

Έχεις σκεφτεί ποτέ πόσες και ποιες μετατροπές ενέργειας πραγματοποιούνται κάθε φορά που κάνεις ποδήλατο; Ανακαλύπτουμε με ποιο τρόπο παίρνουμε την ενέργεια που χρειαζόμαστε και πώς την καταναλώνουμε. Μαθαίνουμε με ποιους τρόπους μπορούμε να χρησιμοποιούμε την ενέργεια προς όφελός μας χωρίς όμως να καταστρέφουμε το περιβάλλον. Καταγράφουμε και αξιολογούμε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, τέλος, απαντάμε στο ερώτημα: υπάρχει «μηχανή» που μπορεί να παράγει συνεχώς ενέργεια χωρίς να καταναλώνει;