Το Planet Physics είναι ένας διαδραστικός χώρος Επιστήμης που προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία όλων των βαθμίδων. Σχεδιάζουμε εκπαιδευτικά προγράμματα βασισμένα στις αρχές του STEM και της βιωματικής μάθησης, ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν παίζοντας — και οι εκπαιδευτικοί να έχουν στη διάθεσή τους ένα πολύτιμο εργαλείο ενίσχυσης της διδασκαλίας.
Στη σελίδα αυτή θα βρείτε αναλυτικά τα διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα ανά βαθμίδα: από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο. Κάθε πρόγραμμα περιλαμβάνει πειράματα, εργαστήρια και διαδραστικές εμπειρίες, σχεδιασμένα με παιδαγωγικά κριτήρια και συμβατότητα με το σχολικό πρόγραμμα.
Ελάτε για μία σχολική εκδρομή στην Αθήνα που οι μαθητές σας θα θυμούνται για καιρό!
Τι είναι το Άζωτο; Είναι κάτι πολύ περίεργο ή μήπως τελικά είναι το μεγαλύτερο μέρος τους αέρα που αναπνέουμε; Μπορεί να γίνει υγρό; Πόσο κρύο είναι το Υγρό Άζωτο; Γίνεται κάτι τόσο πολύ κρύο … να βράζει; Κάνουμε πειράματα χρησιμοποιώντας υγρό Άζωτο, παγώνοντας φυλλαράκια, μπαλόνια ακόμα και μπισκότα που δοκιμάζουμε! Θα τολμήσει κανείς να ρίξει υγρό Άζωτο επάνω στο χέρι του; Τα πειράματα του Ψύχους είναι ένα από τα εντυπωσιακότερα εκπαιδευτικα προγράμματα και θα μείνουν αξέχαστη στους μικρούς μας φίλους!
Τι χρειαζόμαστε για να ανάψουμε μια φωτιά; Τι θα γίνει αν βάλουμε φωτιά σε ένα μπαλόνι που περιέχει καθαρό Οξυγόνο; Κι αν δοκιμάσουμε να βάλουμε φωτιά σε ένα μπαλόνι με καθαρό Υδρογόνο, το οποίο αποτελεί ένα εξαιρετικό καύσιμο; Πώς μοιάζει το υγρό Οξυγόνο; Τι θα γίνει αν ρίξουμε ένα αναμμένο σπίρτο σε ένα δοχείο με υγρό Οξυγόνο; Μπορεί ο ατρόμητος Φυσικός μας να βάλει φωτιά στο χέρι του; Μέσα από μια μοναδική πειραματική επίδειξη, εξερευνούμε το μαγικό κόσμο της ανάφλεξης και της έκρηξης! Παρατηρούμε το «περίεργο», γαλάζιο χρώμα του υγρού Οξυγόνου, μαθαίνουμε ότι το υγρό Οξυγόνο μαγνητίζεται και κάνουμε εκρήξεις με τις οποίες σπάμε το φράγμα του ήχου! Ένα από τα εντυπωσιακότερα εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα, που θα συναρπάσει τους μαθητές!
Από την κλασική μηχανική που μας κληροδότησε ο 19ος αιώνας, η Φυσική έχει προχωρήσει πολύ παραπέρα, αποκτώντας πρόσβαση και σε άλλες περιοχές του κόσμου, τόσο στις πολύ μικρές όσο και στις πολύ μεγάλες διαστάσεις του, αποκαλύπτοντας φαινόμενα και νόμους που ακόμα και σήμερα μοιάζουν απίστευτα! Η κβαντομηχανική, η σχετικότητα, η ανάπτυξη νέων υλικών και η μελέτη των ιδιοτήτων τους έχουν ανοίξει νέους ορίζοντες ακόμα και στην καθημερινότητά μας. Τι συμβαίνει σε υποατομικό επίπεδο; Τι συμβαίνει σε θερμοκρασίες κοντά στο απόλυτο μηδέν; Πως συμπεριφέρονται τα υπεραγώγιμα υλικά; Τι είναι η κβαντική αιώρηση;
Η Φυσική του 20ου αιώνα είναι ένα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που οι μαθητές θα παρακολουθήσουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον!
Παράλληλα, έχουμε δημιουργήσει πάρα πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα που συμβαδίζουν με (και επεκτείνουν) την ύλη του αναλυτικού προγράματος για κάθε τάξη. Δείτε αναλυτικά τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα για σχολεία όλωντων βαθμίδων:
Ποιες είναι οι 4 εποχές; Ποιους μήνες έχει η καθεμιά; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους; Μέσα από μια σειρά ειδικά σχεδιασμένων βιωματικών παιχνιδιών μαθαίνουμε για τις 4 εποχές και τους 12 μήνες κι αφού τα καταφέρουμε, συνεχίζουμε με το «θεμελιώδες» ερώτημα: «Γιατί υπάρχουν οι εποχές;» Μήπως το καλοκαίρι η Γη είναι πιο κοντά στον Ήλιο ή μήπως στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο; Στην αναζήτηση της απάντησης θα μας βοηθήσουν κάποια παράξενα αντικείμενα, όπως για παράδειγμα ένα … σεσουάρ! Και μέσα από το παιχνίδι, θα ανακαλύψουμε την απάντηση!
Τι είναι αυτό το «περίεργο» πραγματάκι που κολλάει στα μεταλλικά αντικείμενα; Μπορεί μόνο να τραβήξει ή μήπως μπορεί και να σπρώξει; Τι είναι η πυξίδα και τι κάνει όταν βρεθεί κοντά της ένας μαγνήτης; Τι σημαίνει η έκφραση «μαγνητικό πεδίο»; Πειραματάκια και θεατρικό παιχνίδι εναλλάσσονται στην προσπάθεια μας να ανακαλύψουμε όλες τις απαντήσεις! Επιπλέον, έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την εντυπωσιακότερη εφαρμογή των μαγνητών: το «μαγικό» φαινόμενο της Κβαντικής αιώρησης!
Ποιοι είναι οι πλανήτες του Ηλιακού μας Συστήματος; Τι γνωρίζετε για την Αφροδίτη και τον Άρη; Παίζουμε το παιχνίδι Πλανήτες και μαθαίνουμε τα κύρια χαρακτηριστικά κάθε πλανήτη. Μαθαίνουμε τη σειρά των Πλανητών και μιλάμε για τον Ήλιο, τον φωτεινό γίγαντα που βρίσκεται στο κέντρο του Ηλιακού μας Συστήματος.
Ηλιοφάνεια, συννεφιά, χιονίζει και βρέχει! Ο κύριος καιρός αλλάζει τα κοστούμια του και συζητάμε για τις αλλαγές που παρατηρούμε. Φτιάχνουμε χιόνι, χαλάζι και αληθινά σύννεφα που πιάνουμε με τα χέρια μας! Μαθαίνουμε για καταιγίδες, κεραυνούς, ανεμοστρόβιλους και όλα τα άλλα εντυπωσιακά φαινόμενα που κάνουν τον κύριο καιρό έναν τόσο ιδιαίτερο κύριο!
Πόσο περίεργο είναι το νερό! Τη μια μέρα μπαίνει στο ποτήρι και το πίνουμε, την άλλη γίνεται πάγος και μπορεί ακόμη και να εξαφανιστεί αν το ζεστάνουμε πολύ! Συμβαίνει αυτό και στη Φύση; Με τη βοήθεια βιωματικών παιχνιδιών μελετάμε τις 3 φάσεις του νερού. Μετά το παιχνίδι, βλέπουμε πειραματικά τις τρεις φάσεις του νερού να εναλλάσσονται μπροστά μας!
Ποια είναι αυτή η παράξενη δύναμη που μας κρατά στη Γη και δεν μας αφήνει να πετάξουμε; Είναι εξίσου δυνατό στη Γη και στο φεγγάρι; Πώς καταφέρνουν να την νικήσουν τα αεροπλάνα, οι πύραυλοι και τα … τρένα στην Ιαπωνία; Συζητάμε το Gravity και παίζουμε θεατρικά παιχνίδια για να το προσεγγίσουμε πιο εύκολα. Μαθαίνουμε για τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι καταφέρνουν να νικήσουν τη Βαρύτητα, παρατηρώντας διάφορες μορφές αιώρησης. Στο τέλος, ανακαλύπτουμε την πιο εντυπωσιακή αιώρηση όλων: Κβαντική αιώρηση!
Είναι αλήθεια ότι ο Ήλιος είναι αστέρι; Και γιατί μας φαίνεται τόσο μεγάλο ενώ τα άλλα αστέρια είναι τόσο μικρά; Πώς είναι δυνατόν να σηκώνεται κάθε πρωί και να δύει κάθε βράδυ; Συμβαίνει το ίδιο σε όλα τα μέρη του κόσμου; Γιατί συμβαίνει μια έκλειψη Ηλίου; Πότε μπορεί ο Ήλιος να γίνει επικίνδυνος για εμάς; Τις απαντήσεις σε αυτές και σε ακόμα περισσότερες ερωτήσεις θα ανακαλύψουμε με τη βοήθεια αφήγησης και βιωματικών παιχνιδιών, με τη βοήθεια των οποίων ... όλα θα έρθουν στο φως!
Πώς μετράμε τον χρόνο; Τι σημαίνει «ένας χρόνος»; Ποιες είναι οι 4 εποχές; Τι μήνες έχει το καθένα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους; Κάνουμε τις δικές μας μετρήσεις χρόνου και συζητάμε τα αποτελέσματα. Μαθαίνουμε για τις 4 εποχές και τους 12 μήνες και συνεχίζουμε με τη «θεμελιώδη» ερώτηση: «Γιατί υπάρχουν οι εποχές;» Είναι πιθανό η Γη να είναι πιο κοντά στον Ήλιο το καλοκαίρι ή συμβαίνει στην πραγματικότητα το αντίθετο; Μερικά περίεργα αντικείμενα θα μας βοηθήσουν στην αναζήτηση της απάντησης, όπως ένα… πιστολάκι μαλλιών! Και μέσα από το παιχνίδι, θα ανακαλύψουμε την απάντηση!
Από τι είναι φτιαγμένα τα πράγματα γύρω μας; Πώς οι επιστήμονες τα ταξινομούν σε Στερεά, Υγρά και Αέρια; Εξερευνούμε τα αντικείμενα που υπάρχουν στο περιβάλλον μας και τα ταξινομούμε ανάλογα με την κατάστασή τους. Μαθαίνουμε ότι υπάρχουν και άλλες, όχι τόσο κοινές, καταστάσεις της ύλης. Με τη βοήθεια ειδικά σχεδιασμένων παιχνιδιών κίνησης ανακαλύπτουμε θεμελιώδεις έννοιες για τη δομή και την κατάσταση των υλικών καθώς και μερικές από τις χαρακτηριστικές τους ιδιότητες. Στο τέλος, κάνουμε πειράματα για κάθε κατάσταση της Ύλης και τη μετάβαση σε καθεμία από αυτές.
Ποια πράγματα από το περιβάλλον μας χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια για να λειτουργήσουν; Είναι μόνο αυτά που συνδέονται στην πρίζα ή υπάρχουν και άλλα; Με ποιους τρόπους μπορούμε να δημιουργήσουμε Ηλεκτρική Ενέργεια; Τι είναι τελικά ο ηλεκτρισμός; Ανακαλύπτουμε τις απαντήσεις σε αυτές και σε ακόμα περισσότερες ερωτήσεις, με τη βοήθεια θεατρικών και κινητικών παιχνιδιών. Στο τέλος γινόμαστε κι εμείς επιστήμονες και κάνουμε πειράματα για την ηλεκτρική ενέργεια.
Πώς μετράμε τον χρόνο; Ποιες είναι οι 4 εποχές; Τι μήνες έχει το καθένα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους; Κάνουμε τις δικές μας μετρήσεις χρόνου και συζητάμε τα αποτελέσματα. Μαθαίνουμε για τις 4 εποχές και τους 12 μήνες και συνεχίζουμε με τη «θεμελιώδη» ερώτηση: «Γιατί υπάρχουν οι εποχές»; Είναι η Γη πιο κοντά στον Ήλιο το καλοκαίρι ή στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο; Στην αναζήτηση της απάντησης θα μας βοηθήσουν κάποια περίεργα αντικείμενα, όπως ένα… πιστολάκι μαλλιών! Και μέσα από το παιχνίδι, θα ανακαλύψουμε την απάντηση!
Πώς βρίσκουμε το δρόμο μας με τη βοήθεια ενός χάρτη; Γιατί ορισμένοι χάρτες δείχνουν μόνο χώρες και πόλεις, ενώ άλλοι δείχνουν βουνά και ποτάμια; Τι είναι η πυξίδα; Μπορούμε να βρούμε το Βορρά με ένα φελλό και μια βελόνα; Μέσα από μια σειρά από διασκεδαστικά παιχνίδια μαθαίνουμε τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, βρίσκουμε τα σημεία του ορίζοντα και σαν μικροί εξερευνητές φτιάχνουμε τον δικό μας γεωφυσικό χάρτη.
Γνωρίζατε ότι το νερό είναι το κύριο συστατικό του σώματός μας; Ότι καλύπτει το 75% της επιφάνειας της Γης; Ότι αυτό είναι ένα από τα πρώτα στοιχεία που αναζητούν οι επιστήμονες σε άλλους πλανήτες; Καθόλου περίεργο, αν σκεφτείς ότι νερό = ζωή! Μαθαίνουμε περισσότερα για το νερό από μια μικρή σταγόνα που μας λέει τις περιπέτειές του: από την εξάτμιση στη συμπύκνωση, από εκεί στην υγροποίηση και… ω μου, πίσω στην αρχή! Χρησιμοποιώντας Υγρό Άζωτο, δημιουργούμε τα δικά μας σύννεφα και τα πιάνουμε με τα χέρια μας! Και ανεξάρτητα από τον καιρό… παίζουμε χιονοπόλεμο!
Πώς θα είναι ο καιρός αύριο; Πώς μπορούν οι επιστήμονες που ονομάζονται «Μετεωρολόγοι» να το προβλέψουν; Πώς παίρνουν τις μετρήσεις τους για τη θερμοκρασία, την υγρασία και την πίεση και πώς χρησιμοποιούν αυτά τα δεδομένα; Ξέρετε τι είναι οι υπερυπολογιστές; Με τη βοήθεια πειραμάτων, αφήγησης και κινήσεων ανακαλύπτουμε τα πάντα για τον καιρό, αυτόν τον πολύ σημαντικό παράγοντα στη ζωή των ανθρώπων!
Από τι είναι φτιαγμένα τα πράγματα γύρω μας; Πώς οι επιστήμονες τα ταξινομούν σε Στερεά, Υγρά και Αέρια; Υπάρχουν άλλες καταστάσεις της ύλης; Εξερευνούμε τα αντικείμενα που υπάρχουν στο περιβάλλον μας και τα ταξινομούμε ανάλογα με την κατάστασή τους. Μαθαίνουμε ότι υπάρχουν και άλλες, όχι τόσο κοινές, καταστάσεις της ύλης, όπως το πλάσμα. Με τη βοήθεια ειδικά σχεδιασμένων παιχνιδιών κίνησης ανακαλύπτουμε θεμελιώδεις έννοιες για τη δομή και την κατάσταση των υλικών καθώς και μερικές από τις χαρακτηριστικές τους ιδιότητες. Τέλος, κάνουμε πειράματα σε κάθε κατάσταση της Ύλης και τη μετάβαση σε κάθε μία από αυτές.
Έχετε σκεφτεί ποτέ πόσες και ποιες μετατροπές ενέργειας γίνονται κάθε φορά που οδηγείτε ένα ποδήλατο; Ανακαλύπτουμε πώς παίρνουμε την ενέργεια που χρειαζόμαστε και πώς την καταναλώνουμε. Μαθαίνουμε με ποιους τρόπους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ενέργεια προς όφελός μας χωρίς να καταστρέψουμε το περιβάλλον. Καταγράφουμε και αξιολογούμε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, τέλος, απαντάμε στο ερώτημα: υπάρχει «μηχανή» που μπορεί να παράγει συνεχώς ενέργεια χωρίς να την καταναλώνει;
Θα έβαζες ποτέ δηλητήριο στο νερό που πίνεις; Θα έκαιγες το σπίτι που μένεις; Θα πετάτε σκουπίδια στο δωμάτιό σας; Ο θόρυβος που κάνουμε μολύνει τον κόσμο στον οποίο ζούμε; Το περιβάλλον είναι το σπίτι μας και χρειάζεται τη βοήθειά μας. Γινόμαστε μικροί ερευνητές και περιβαλλοντολόγοι και μαθαίνουμε πώς να προστατεύουμε το περιβάλλον. Με όπλο το παιχνίδι μαζεύουμε σκουπίδια από λίμνες, ανακυκλώνουμε υλικά, φτιάχνουμε φίλτρα που καθαρίζουν το νερό και τελικά τρελαίνουμε ένα ντεσιμπέλ με τις κραυγές μας.
Τι εννοούμε όταν λέμε γεωφυσικός χάρτης; Τι είναι το κανάλι και τι το στενό; Ποια πειρατική ομάδα θα βρει πρώτη τον κρυμμένο θησαυρό διαβάζοντας έναν χάρτη; Τι σημαίνει να ζωγραφίζεις με προοπτική; Μπορεί η πειρατική ομάδα να οδηγήσει έναν τυφλό στο σπίτι; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα απαντούν οι μικροί πειρατές παίζοντας διασκεδαστικά παιχνίδια, κυνηγώντας θησαυρούς, σχεδιάζοντας χώρους με προοπτική και τελικά φτιάχνοντας τον δικό τους μεγάλο γεωφυσικό χάρτη.
Έχετε δει ποτέ φυτό από κοντά; Έχεις φάει ρίζες; Έχετε χρησιμοποιήσει ποτέ μικροσκόπιο; Ξέρετε γιατί τα φυτά είναι τόσο διαφορετικά ανάλογα με τη χώρα στην οποία μεγαλώνουν; Μπορείτε να αναγνωρίσετε ένα φυτό μόνο από τη μυρωδιά του; Σας προσκαλούμε να γίνετε μικροί ερευνητές και βιολόγοι και μέσα από παιχνίδια, κουίζ και έρευνες να ανακαλύψετε τις απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα, να κοιτάξετε μέσα από μικροσκόπια, να μελετήσετε φυτά και να φτάσετε στη «ρίζα» του θέματος.
Ποια είναι τα μυστικά συστατικά που κρύβουν οι τροφές; Τι τρώνε τα ζώα και τα φυτά; Υπάρχουν φυτά που τρώνε έντομα; Ποια ζώα γεννούν αυγά και ποια μωρά; Μπορούν οι λύκοι να αλλάξουν ένα ποτάμι; Με παιχνίδια, κουίζ και θεατρικό παιχνίδι, μαθαίνουμε να ταξινομούμε τα τρόφιμα σε κατηγορίες ανάλογα με τα δομικά τους συστατικά, να ξεχωρίζουμε τα θηλαστικά από τα ωοτόκα ζώα και τελικά γινόμαστε οι ίδιοι λύκοι και ανακαλύπτουμε τη σημασία της ισορροπίας στη φύση.
Πώς βρίσκουμε το δρόμο μας με τη βοήθεια ενός χάρτη; Γιατί ορισμένοι χάρτες δείχνουν μόνο χώρες και πόλεις, ενώ άλλοι δείχνουν βουνά και ποτάμια; Τι είναι η πυξίδα; Μπορούμε να βρούμε το Βορρά με ένα φελλό και μια βελόνα; Μέσα από μια σειρά από διασκεδαστικά παιχνίδια μαθαίνουμε τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, βρίσκουμε τα σημεία του ορίζοντα και σαν μικροί εξερευνητές φτιάχνουμε τον δικό μας γεωφυσικό χάρτη.
Γιατί στη χώρα μας δε ζουν λιοντάρια; Τι σημαίνει ενδημικά ζώα; Γιατί είναι σημαντική η ισορροπία στη φύση; Τι είναι το οικοσύστημα; Πώς μπορούμε να προστατεύσουμε το περιβάλλον από τη ρύπανση χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας; Μπορούν άραγε οι λύκοι να αλλάξουν τα ποτάμια; Σε αυτά και σε άλλα ερωτήματα θα απαντήσουν οι μικροί εξερευνητές, παίζοντας διασκεδαστικά παιχνίδια, φτιάχνοντας ντόμινο, συμμετέχοντας σε τηλεπαιχνίδια και τέλος φτιάχνοντας τη δική τους μοναδική ανεμογεννήτρια.
Ποιο είναι το «καύσιμο» που χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργήσει; Είναι όλα τα «καύσιμα» εξίσου καλά για τον οργανισμό ή υπάρχουν κάποια που πρέπει να αποφεύγουμε; Τι μετράμε με τις θερμίδες; Τι συμβαίνει στο σώμα και τον οργανισμό μας όταν ασκούμαστε; Πώς σχετίζεται η βαθιά αναπνοή με την καλή λειτουργία του σώματος; Με αυτές τις ερωτήσεις ξεκινάμε το ταξίδι για να κατανοήσουμε το ανθρώπινο σώμα και να μελετήσουμε τι σημαίνει σωστή διατροφή και άσκηση, ενώ στο τέλος φτιάχνουμε ένα υγιεινό σνακ με έναν πολύ απρόσμενο τρόπο!
Τι συμβαίνει όταν αναμειγνύουμε διάφορα υλικά μεταξύ τους; Πού συναντάμε μίγματα στην καθημερινότητά μας; Πώς ένα μείγμα αλλάζει χρώμα; Πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα συστατικά ενός ήδη παρασκευασμένου μείγματος; Ακολουθούμε τα μονοπάτια της Χημείας και ανακαλύπτουμε την παρασκευή, το διαχωρισμό και τη μελέτη των μειγμάτων, ενώ γινόμαστε μικροί επιστήμονες και πειραματιζόμαστε ενώνοντας διάφορα υλικά με απρόσμενα καμιά φορά αποτελέσματα!
Αν ένα χειμωνιάτικο απόγευμα ανοίξουμε το παράθυρο και κάποιος μας πει: ''κλείστε το παράθυρο, μπαίνει κρύο'', είναι σωστή η φράση του; Αν αγγίξουμε ένα τραπέζι στην αυλή μας με ξύλινη επιφάνεια και μεταλλικά πόδια, ποιο μέρος θα είναι πιο κρύο και γιατί; Είναι τα χέρια μας αποτελεσματικά στον υπολογισμό της θερμοκρασίας; Με τι μετράμε τη θερμοκρασία; Τι συμβαίνει σε μια μεταλλική ράβδο αν τη θερμάνουμε; Αυτά και άλλα ερωτήματα απαντούν οι νέοι επιστήμονες κάνοντας ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά πειράματα και δραστηριότητες!
Μπορούμε να βάλουμε φωτιά σε ένα παγάκι; Μπορούμε να παγώσουμε ένα αέριο; Πού πηγαίνει το νερό όταν εξατμίζεται και τι συμβαίνει στον αέρα όταν «ψύχεται»; Πόσες μορφές μπορεί να πάρει το νερό που πίνουμε; Γιατί το μπουκάλι νερό «ιδρώνει» όταν το βγάζουμε από το ψυγείο; Με αυτές τις ερωτήσεις ξεκινάμε το ταξίδι μας στον κύκλο του νερού, μελετάμε τις διάφορες καταστάσεις της ύλης και μέσα από εκπαιδευτικά και διασκεδαστικά πειράματα η επιστήμη γίνεται...παιχνίδι!
Γιατί έχουμε μια λάμπα στο δωμάτιό μας; Πόσο γρήγορα ταξιδεύει το φως; Πώς βλέπουμε τα χρώματα και γιατί όλα φαίνονται μαύρα τη νύχτα; Γιατί ένα καλαμάκι «σπάει» όταν το βουτάμε στο νερό; Τι θα συμβεί αν πολλά χρώματα περιστραφούν γρήγορα μπροστά στα μάτια μας; Τι συμβαίνει σε μια λάμπα αν την αφήσουμε αναμμένη για πολλή ώρα; Όλα αυτά και πολλά άλλα για το φως τα ανακαλύπτουμε μέσα από εντυπωσιακά και διασκεδαστικά πειράματα και στο τέλος κάνουμε τον καθένα να 'χάσει το φως του' φτιάχνοντας το δικό μας 'ολόγραμμα'.
Έχεις σκεφτεί ποτέ πόσες και ποιες μετατροπές ενέργειας πραγματοποιούνται κάθε φορά που κάνεις ποδήλατο; Ανακαλύπτουμε με ποιο τρόπο παίρνουμε την ενέργεια που χρειαζόμαστε και πώς την καταναλώνουμε. Μαθαίνουμε με ποιους τρόπους μπορούμε να χρησιμοποιούμε την ενέργεια προς όφελός μας χωρίς όμως να καταστρέφουμε το περιβάλλον. Καταγράφουμε και αξιολογούμε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, τέλος, απαντάμε στο ερώτημα: υπάρχει «μηχανή» που μπορεί να παράγει συνεχώς ενέργεια χωρίς να καταναλώνει;
Αν ένα χειμωνιάτικο πρωί αγγίξουμε το ποδήλατό μας, αισθανόμαστε τα μεταλλικά του μέρη πιο κρύα από τα πλαστικά. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ολόκληρο το ποδήλατο βρισκόταν εκτεθειμένο στην ίδια θερμοκρασία, άρα κάτι άλλο κρύβεται πίσω από το φαινόμενο. Υπεύθυνη είναι η θερμότητα! Οι διαφορές της με τη θερμοκρασία όμως δεν είναι το μόνο που μας απασχολεί. Στους πόσους βαθμούς βράζει το νερό, στους πόσους παγώνει; Τα όργανα μέτρησης θερμοκρασίας είναι ακριβή; Γιατί οι ράγες στις γραμμές των τρένων δεν τοποθετούνται κολλητά η μία στην άλλη; Πού πρέπει να καθόμαστε για να ζεσταινόμαστε καλύτερα; Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε το σπίτι μας ζεστό το χειμώνα; Σε αυτά και σε άλλα ερωτήματα απαντήσεις δίνουν τα ίδια τα παιδιά μέσα από μια σειρά διασκεδαστικών πειραμάτων.
Μπορεί άραγε μία ακτίνα φωτός να …στρίψει από μόνη της ή χρειάζεται λίγη βοήθεια; Πώς βλέπουμε; Πώς οι ιδιότητες του φωτός μπορούν να φανούν χρήσιμες σε έναν ταχυδακτυλουργό; Ο Λούκι Λουκ πυροβολεί πιο γρήγορά από τη σκιά του; Και αν ναι, από ποια σκιά: την … πράσινη ή την κόκκινη; Το μαγικό ταξίδι στον κόσμο του φωτός αρχίζει! Ανάκλαση, διάχυση, απορρόφηση και διάθλαση μας αποκαλύπτουν τα μυστικά τους. Τη σκυτάλη παίρνουν τα χρώματα, το ουράνιο τόξο και ο δίσκος του Νεύτωνα. Στο τέλος, τίποτα δε μένει στη σκιά!
Πώς δημιουργούνται οι ήχοι; Πώς φτάνουν στα αυτιά μας; Τι είναι τα ηχητικά κύματα; Υπάρχουν ήχοι που δεν τους ακούμε; Με απλά μέσα μελετάμε την παραγωγή, τη διάδοση και την ανάκλαση του ήχου, διαπιστώνουμε τι συμβαίνει στο κενό, ενώ ένα ενοχλητικό ξυπνητήρι γίνεται αφορμή για να φτιάξουμε το δικό μας δωμάτιο με … ηχομόνωση! Με τη βοήθεια μιας αυτοσχέδιας μονόχορδης κιθάρας φτιαγμένης από μπαλόνι χορεύουμε το αλάτι στο… ταψί!
Όλοι ξέρουμε ότι οι συσκευές στο σπίτι μας λειτουργούν με ηλεκτρικό ρεύμα. Χάρη σε αυτό έχουμε φως, υπολογιστή, τηλεόραση κ.τ.λ. Πόσοι όμως ξέρουμε τι είναι ο ηλεκτρισμός; Το ταξίδι ξεκινά από τα πρωτόνια και τα ηλεκτρόνια και στη συνέχεια βρίσκουμε τον ηλεκτρισμό γύρω μας. Επόμενη στάση; Φτιάχνουμε ηλεκτρικά κυκλώματα! Παράλληλα και σε σειρά, ανοιχτά, κλειστά αλλά και βραχυκυκλωμένα κάνουν τον ηλεκτρισμό …παιχνιδάκι!
Έχεις σκεφτεί ποτέ πόσες και ποιες μετατροπές ενέργειας πραγματοποιούνται κάθε φορά που κάνεις ποδήλατο; Ανακαλύπτουμε τι είδους ενέργεια έχει μία μπίλια που βρίσκεται σε κάποιο ύψος από τη Γη και τι ένα ελατήριο τεντωμένο ή συσπειρωμένο. Μαθαίνουμε με ποιους τρόπους μπορούμε να χρησιμοποιούμε την ενέργεια προς όφελός μας χωρίς όμως να καταστρέφουμε το περιβάλλον. Καταγράφουμε και αξιολογούμε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, τέλος, απαντάμε στο ερώτημα: υπάρχει «μηχανή» που μπορεί να παράγει συνεχώς ενέργεια χωρίς να καταναλώνει;
Αν ένα χειμωνιάτικο πρωί αγγίξουμε το ποδήλατό μας, αισθανόμαστε τα μεταλλικά του μέρη πιο κρύα από τα πλαστικά. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ολόκληρο το ποδήλατο βρισκόταν εκτεθειμένο στην ίδια θερμοκρασία, άρα κάτι άλλο κρύβεται πίσω από το φαινόμενο. Υπεύθυνη είναι η θερμότητα! Οι διαφορές της με τη θερμοκρασία όμως δεν είναι το μόνο που μας απασχολεί. Στους πόσους βαθμούς βράζει το νερό, στους πόσους παγώνει; Τα όργανα μέτρησης θερμοκρασίας είναι ακριβή; Γιατί οι ράγες στις γραμμές των τρένων δεν τοποθετούνται κολλητά η μία στην άλλη; Πού πρέπει να καθόμαστε για να ζεσταινόμαστε καλύτερα; Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε το σπίτι μας ζεστό το χειμώνα; Σε αυτά και σε άλλα ερωτήματα απαντήσεις δίνουν τα ίδια τα παιδιά μέσα από μια σειρά διασκεδαστικών πειραμάτων.
Μπορεί άραγε μία ακτίνα φωτός να …στρίψει από μόνη της ή χρειάζεται λίγη βοήθεια; Πώς βλέπουμε; Πώς οι ιδιότητες του φωτός μπορούν να φανούν χρήσιμες σε έναν ταχυδακτυλουργό; Ο Λούκι Λουκ πυροβολεί πιο γρήγορα από τη σκιά του; Και αν ναι, από ποια σκιά: την … πράσινη ή την κόκκινη; Το μαγικό ταξίδι στον κόσμο του φωτός αρχίζει! Ανάκλαση, διάχυση, απορρόφηση και διάθλαση μας αποκαλύπτουν τα μυστικά τους. Τη σκυτάλη παίρνουν τα χρώματα, το ουράνιο τόξο και ο δίσκος του Νεύτωνα. Στο τέλος, τίποτα δε μένει στη σκιά!
Είναι αλήθεια ότι οι μαγνήτες έλκουν όλα τα μέταλλα; Ότι μπορώ να ξεχωρίσω τους πόλους ενός μαγνήτη κόβοντάς τον στα δυο; Ή μήπως όχι; Τα μυστικά των μαγνητών μας αποκαλύπτονται ένα ένα μέσα από πειραματικές δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να αφήσουν πίσω τους λανθασμένες- ή όπως τις λέμε στη φυσική εναλλακτικές- απόψεις και να ανακαλύψουν τι πραγματικά συμβαίνει. Όμως δεν ξεχνάμε και την … φιλική σχέση του μαγνητισμού με τον ηλεκτρισμό: πηνία, πυξίδες, μαγνήτες κ.α. επιστρατεύονται και μας αποκαλύπτουν πώς από τον ένα φτάνουμε στον άλλο.
Τι είναι Θερμότητα και τι Θερμοκρασία? Μπορώ να βάλω φωτιά σε ένα μπαλόνι χωρίς να σκάσει? Πώς συνδέεται η Ζωγραφική με τη Θερμότητα? Εδώ θα μάθουμε για τη συστολή και τη διαστολή των σωμάτων, τα όργανα μέτρησης της θερμοκρασίας αλλά και τη διάδοση και απορρόφηση της Θερμότητας. Στο τέλος ίσως είμαστε σε θέση να βάλουμε και φωτιά στο χέρι μας!
Μπορούμε άραγε να βάλουμε φωτιά σε ένα παγάκι; Μπορούμε μήπως να παγώσουμε ένα αέριο; Πού πάει το νερό όταν εξατμίζεται και τι συμβαίνει στον αέρα όταν ‘κρυώνει’; Πόσες μορφές μπορεί να πάρει το νερό που πίνουμε; Γιατί το μπουκάλι με το νερό ‘ιδρώνει’ όταν το βγάζουμε από το ψυγείο; Με αυτά τα ερωτήματα ξεκινάμε το ταξίδι μας στον κύκλο του νερού, μελετάμε τις διάφορες καταστάσεις της ύλης και μέσα από εκπαιδευτικά και διασκεδαστικά πειράματα γίνεται η επιστήμη…παιχνιδάκι!
Είναι αλήθεια ότι οι μαγνήτες έλκουν όλα τα μέταλλα; Ότι μπορώ να ξεχωρίσω τους πόλους ενός μαγνήτη κόβοντάς τον στα δυο; Ή μήπως όχι; Τα μυστικά των μαγνητών μας αποκαλύπτονται ένα - ένα μέσα από πειραματικές δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να αφήσουν πίσω τους λανθασμένες- ή όπως τις λέμε στη φυσική εναλλακτικές- απόψεις και να ανακαλύψουν τι πραγματικά συμβαίνει. Όμως δεν ξεχνάμε και την … φιλική σχέση του μαγνητισμού με τον ηλεκτρισμό: πηνία, πυξίδες, μαγνήτες κ.α. επιστρατεύονται και μας αποκαλύπτουν πώς από τον ένα φτάνουμε στον άλλο. Στο τέλος, φτιάχνουμε το δικό μας ηλεκτρομαγνήτη.
Γιατί οι άνθρωποι που είναι στο άλλο ημισφαίριο δεν «πέφτουν»; Πως μπορούμε και περπατάμε, γράφουμε, καθόμαστε; Υπάρχουν κάποιες δυνάμεις που μας βοηθάνε να τα κάνουμε όλα αυτά και ποιες είναι αυτές; Μπορούμε να τις μετρήσουμε; Πόση ακρίβεια μας δίνουν τα όργανα που χρησιμοποιούμε; Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί τις δυνάμεις που μας περιβάλλουν, να τις συνθέσουμε και να… ισορροπήσουμε.
Πώς μπορούμε να βάλουμε ένα αυγό σε ένα μπουκάλι και στη συνέχεια να το ξαναβγάλουμε; Τι ονομάζουμε υδροστατική και τι ατμοσφαιρική πίεση; Πώς μπορούμε να φουσκώσουμε κι άλλο, ένα ήδη φουσκωμένο και δεμένο μπαλόνι; Ξεσκεπάζουμε τον φακίρη και γινόμαστε κι εμείς ένας. Με ενδιαφέροντα και εκπαιδευτικά πειράματα ανακαλύπτουμε πόσο ισχυρή είναι τελικά η πίεση.
Τι είναι η θερμότητα και τι η θερμοκρασία; Μπορώ να βάλω φωτιά σε ένα μπαλόνι χωρίς να σκάσει; Πώς συνδέεται η ζωγραφική με τη θερμότητα; Εδώ θα μάθουμε για τη συστολή και διαστολή των σωμάτων, τα όργανα μέτρησης της θερμοκρασίας και τη διάδοση και απορρόφηση της θερμότητας. Στο τέλος ίσως καταφέρουμε να βάλουμε φωτιά και στο ίδιο μας το χέρι!
Ποιες είναι οι (κυριότερες) καταστάσεις της Ύλης; Τι σημαίνει το πλάσμα για τους Φυσικούς και πώς δημιουργείται; Μπορούμε να βάλουμε φωτιά σε ένα παγάκι; Μπορούμε να φτιάξουμε ένα αέριο… στερεό; Πού πηγαίνει το νερό όταν εξατμίζεται και τι συμβαίνει στον αέρα όταν «ψύχεται»; Με αυτές τις ερωτήσεις ξεκινάμε το ταξίδι μας για να ανακαλύψουμε τις καταστάσεις της Ύλης και μέσα από εκπαιδευτικά και διασκεδαστικά πειράματα, η επιστήμη γίνεται…ένα παιχνίδι!
Τι είναι το αμπερόμετρο και τι το βολτόμετρο; Τι υλικά χρειάζονται για να φτιαχτεί ένα ηλεκτρικό κύκλωμα και πώς συνδέονται μεταξύ τους; Μπορείτε να φτιάξετε ένα κύκλωμα aller retour; Σε αυτά και σε πολλά άλλα απαντάμε μέσα από πειράματα και επιπλέον μαθαίνουμε πως να φτιάχνουμε κυκλώματα με συνδέσεις σε σειρά ή παράλληλες. Τέλος απαντάμε στο ερώτημα ποιος είναι ο τελειότερος αγωγός που υπάρχει.
Πώς καταφέρνουμε να … βγάλουμε μια “selfie”; Τι είναι και πώς δημιουργούνται τα ολογράμματα; Τι διαφορές έχει το φως από τις ακτίνες laser; Τελικά τι είναι το φως: σωματίδιο ή κύμα; Παίζουμε με το φως και παρατηρούμε διαδρομές που ακολουθεί. Δημιουργούμε τις δικές μας πολύχρωμες … σκιές και προσπαθούμε να τις κάνουμε να γίνουν μαύρες! Μετράμε πειραματικά την ταχύτητα με την οποία ταξιδεύει το φως και συζητάμε για το δείκτη διάθλασης. Στο τέλος, βλέπουμε μπροστά μας ένα πολύ εντυπωσιακό «ολόγραμμα»!
Από την κλασική μηχανική και τον κλασικό ηλεκτρομαγνητισμό που μας κληροδότησε ο 19ος αιώνας, η Φυσική έχει προχωρήσει πολύ παραπέρα, αποκτώντας πρόσβαση και σε άλλες περιοχές του κόσμου, τόσο στις πολύ μικρές όσο και στις πολύ μεγάλες διαστάσεις του, αποκαλύπτοντας φαινόμενα και νόμους που ακόμα και σήμερα μοιάζουν απίστευτα! Η κβαντομηχανική, η σχετικότητα, η ανάπτυξη νέων υλικών και η μελέτη των ιδιοτήτων τους, η μελέτη φαινομένων σε ακραίες συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης έχουν ανοίξει νέους ορίζοντες ακόμα και στην καθημερινότητά μας. Τι συμβαίνει σε υποατομικό επίπεδο; Τι συμβαίνει σε θερμοκρασίες κοντά στο απόλυτο μηδέν; Πως συμπεριφέρονται τα υπεραγώγιμα υλικά; Τι είναι η κβαντική αιώρηση; Για αυτά, καθώς και για άλλα πολλά μαθαίνουμε μέσα από μια ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική παρουσίαση που συνοδεύεται από πειραματικές επιδείξεις, σε αρκετές από τις οποίες θα χρειαστούμε και τη βοήθεια των μαθητών.
Τι είναι το Άζωτο; Είναι κάτι πολύ περίεργο ή μήπως τελικά είναι το μεγαλύτερο μέρος τους αέρα που αναπνέουμε; Μπορεί να γίνει υγρό; Πόσο κρύο είναι το Υγρό Άζωτο; Γίνεται κάτι τόσο πολύ κρύο … να βράζει; Κάνουμε πειράματα χρησιμοποιώντας υγρό Άζωτο, παγώνοντας φυλλαράκια, μπαλόνια ακόμα και μπισκότα που δοκιμάζουμε! Θα τολμήσει κανείς να ρίξει υγρό Άζωτο επάνω στο χέρι του; Τα πειράματα του Ψύχους είναι μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή και διασκεδαστική πειραματική επίδειξη, που θα μείνει αξέχαστη στους μικρούς μας φίλους!
Τι χρειαζόμαστε για να ανάψουμε μια φωτιά; Τι θα γίνει αν βάλουμε φωτιάσε ένα μπαλόνι που περιέχει καθαρό Οξυγόνο; Κι αν δοκιμάσουμε να βάλουμε φωτιά σε ένα μπαλόνι με καθαρό Υδρογόνο, το οποίο αποτελεί ένα εξαιρετικό καύσιμο; Πώς μοιάζει το υγρό Οξυγόνο; Τι θα γίνει αν ρίξουμε ένα αναμμένο σπίρτο σε ένα δοχείο με υγρό Οξυγόνο; Μπορεί ο ατρόμητος Φυσικός μας να βάλει φωτιά στο χέρι του; Μέσα από μια μοναδική πειραματική επίδειξη, εξερευνούμε το μαγικό κόσμο της ανάφλεξης και της έκρηξης! Παρατηρούμε το «περίεργο», γαλάζιο χρώμα του υγρού Οξυγόνου, μαθαίνουμε ότι το υγρό Οξυγόνο μαγνητίζεταικαι κάνουμε εκρήξεις στις οποίες το μέτωπο κύματος σπάει το φράγμα του ήχου!
Μια μοναδική στην Ελλάδα πειραματική επίδειξη, που θα συγκλονίσει τους μαθητές!
.