Γυμνάσιο

 

Η Φυσική του 20ου αιώνα (Α, Β, Γ Γυμνασίου)
Από την κλασική μηχανική και τον κλασικό ηλεκτρομαγνητισμό που μας κληροδότησε ο 19ος αιώνας, η Φυσική έχει προχωρήσει πολύ παραπέρα, αποκτώντας πρόσβαση και σε άλλες περιοχές του κόσμου, τόσο στις πολύ μικρές όσο και στις πολύ μεγάλες διαστάσεις του, αποκαλύπτοντας φαινόμενα και νόμους που ακόμα και σήμερα μοιάζουν απίστευτα! Η κβαντομηχανική, η σχετικότητα, η ανάπτυξη νέων υλικών και η μελέτη των ιδιοτήτων τους, η μελέτη φαινομένων σε ακραίες συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης έχουν ανοίξει νέους ορίζοντες ακόμα και στην καθημερινότητά μας. Τι συμβαίνει σε υποατομικό επίπεδο; Τι συμβαίνει σε θερμοκρασίες κοντά στο απόλυτο μηδέν; Πως συμπεριφέρονται τα υπεραγώγιμα υλικά; Τι είναι η κβαντική αιώρηση; Για αυτά, καθώς και για άλλα πολλά μαθαίνουμε μέσα από μια ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική παρουσίαση που συνοδεύεται από πειραματικές επιδείξεις, σε αρκετές από τις οποίες θα χρειαστούμε και τη βοήθεια των μαθητών.

planet physics_μετεωρολογία

 

Πειράματα του Ψύχους (Α, Β, Γ Γυμνασίου)

Τι είναι το Άζωτο; Είναι κάτι πολύ περίεργο ή μήπως τελικά είναι το μεγαλύτερο μέρος τους αέρα που αναπνέουμε; Μπορεί να γίνει υγρό; Πόσο κρύο είναι το Υγρό Άζωτο; Γίνεται κάτι τόσο πολύ κρύο … να βράζει; Κάνουμε πειράματα χρησιμοποιώντας υγρό Άζωτο, παγώνοντας φυλλαράκια, μπαλόνια ακόμα και μπισκότα που δοκιμάζουμε! Θα τολμήσει κανείς να ρίξει υγρό Άζωτο επάνω στο χέρι του; Τα πειράματα του Ψύχους είναι μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή και διασκεδαστική πειραματική επίδειξη, που θα μείνει αξέχαστη στους μικρούς μας φίλους!

Έκρηξη και Ανάφλεξη (Α, Β, Γ Γυμνασίου)

Τι χρειαζόμαστε για να ανάψουμε μια φωτιά; Τι θα γίνει αν βάλουμε φωτιάσε ένα μπαλόνι που περιέχει καθαρό Οξυγόνο; Κι αν δοκιμάσουμε να βάλουμε φωτιά σε ένα μπαλόνι με καθαρό Υδρογόνο, το οποίο αποτελεί ένα εξαιρετικό καύσιμο; Πώς μοιάζει το υγρό Οξυγόνο; Τι θα γίνει αν ρίξουμε ένα αναμμένο σπίρτο σε ένα δοχείο με υγρό Οξυγόνο; Μπορεί ο ατρόμητος Φυσικός μας να βάλει φωτιά στο χέρι του;

Μέσα από μια μοναδική πειραματική επίδειξη, εξερευνούμε το μαγικό κόσμο της ανάφλεξης και της έκρηξης! Παρατηρούμε το «περίεργο», γαλάζιο χρώμα του υγρού Οξυγόνου, μαθαίνουμε ότι το υγρό Οξυγόνο μαγνητίζεταικαι κάνουμε εκρήξεις στις οποίες το μέτωπο κύματος σπάει το φράγμα του ήχου!

Μια μοναδική στην Ελλάδα πειραματική επίδειξη, που θα συγκλονίσει τους μαθητές!

Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Θερμότητα – Θερμοκρασία

Τι είναι Θερμότητα και τι Θερμοκρασία? Μπορώ να βάλω φωτιά σε ένα μπαλόνι χωρίς να σκάσει? Πώς συνδέεται η Ζωγραφική με τη Θερμότητα? Εδώ θα μάθουμε για τη συστολή και τη διαστολή των σωμάτων, τα όργανα μέτρησης της θερμοκρασίας αλλά και τη διάδοση και απορρόφηση της Θερμότητας. Στο τέλος ίσως είμαστε σε θέση να βάλουμε και φωτιά στο χέρι μας!

Ο Κύκλος του Νερού

Μπορούμε άραγε να βάλουμε φωτιά σε ένα παγάκι; Μπορούμε μήπως να παγώσουμε ένα αέριο; Πού πάει το νερό όταν εξατμίζεται και τι συμβαίνει στον αέρα όταν ‘κρυώνει’; Πόσες μορφές μπορεί να πάρει το νερό που πίνουμε; Γιατί το μπουκάλι με το νερό ‘ιδρώνει’ όταν το βγάζουμε από το ψυγείο; Με αυτά τα ερωτήματα ξεκινάμε το ταξίδι μας στον κύκλο του νερού, μελετάμε τις διάφορες καταστάσεις της ύλης και μέσα από εκπαιδευτικά και διασκεδαστικά πειράματα γίνεται η επιστήμη…παιχνιδάκι!

Ηλεκτρομαγνητισμός

Είναι αλήθεια ότι οι μαγνήτες έλκουν όλα τα μέταλλα; Ότι μπορώ να ξεχωρίσω τους πόλους ενός μαγνήτη κόβοντάς τον στα δυο; Ή μήπως όχι; Τα μυστικά των μαγνητών μας αποκαλύπτονται ένα – ένα μέσα από πειραματικές δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να αφήσουν πίσω τους λανθασμένες- ή όπως τις λέμε στη φυσική εναλλακτικές- απόψεις και να ανακαλύψουν τι πραγματικά συμβαίνει. Όμως δεν ξεχνάμε και την … φιλική σχέση του μαγνητισμού με τον ηλεκτρισμό: πηνία, πυξίδες, μαγνήτες κ.α. επιστρατεύονται και μας αποκαλύπτουν πώς από τον ένα φτάνουμε στον άλλο. Στο τέλος, φτιάχνουμε το δικό μας ηλεκτρομαγνήτη.

 

Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Δυνάμεις

Γιατί οι άνθρωποι που είναι στο άλλο ημισφαίριο δεν «πέφτουν»; Πως μπορούμε και περπατάμε, γράφουμε, καθόμαστε; Υπάρχουν κάποιες δυνάμεις που μας βοηθάνε να τα κάνουμε όλα αυτά και ποιες είναι αυτές; Μπορούμε να τις μετρήσουμε; Πόση ακρίβεια μας δίνουν τα όργανα που χρησιμοποιούμε; Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί τις δυνάμεις που μας περιβάλλουν, να τις συνθέσουμε και να… ισορροπήσουμε.

Πίεση

Πώς μπορούμε να βάλουμε ένα αυγό σε ένα μπουκάλι και στη συνέχεια να το ξαναβγάλουμε; Τι ονομάζουμε υδροστατική και τι ατμοσφαιρική πίεση; Πώς μπορούμε να φουσκώσουμε κι άλλο, ένα ήδη φουσκωμένο και δεμένο μπαλόνι; Ξεσκεπάζουμε τον φακίρη και γινόμαστε κι εμείς ένας. Με ενδιαφέροντα και εκπαιδευτικά πειράματα ανακαλύπτουμε πόσο ισχυρή είναι τελικά η πίεση.

Θερμότητα και Διάδοση της

Τι είναι Θερμότητα και τι Θερμοκρασία? Μπορώ να βάλω φωτιά σε ένα μπαλόνι χωρίς να σκάσει? Πώς συνδέεται η Ζωγραφική με τη Θερμότητα? Εδώ θα μάθουμε για τη συστολή και τη διαστολή των σωμάτων, τα όργανα μέτρησης της θερμοκρασίας αλλά και τη διάδοση και απορρόφηση της Θερμότητας. Στο τέλος ίσως είμαστε σε θέση να βάλουμε και φωτιά στο χέρι μας!

 Οι 3 (+2!) Καταστάσεις της Ύλης

Ποιες είναι οι (κυριότερες) καταστάσεις της Ύλης; Τι σημαίνει το Πλάσμα για τους Φυσικούς και πώς δημιουργείται; Μπορούμε άραγε να βάλουμε φωτιά σε ένα παγάκι; Μπορούμε μήπως να κάνουμε ένα αέριο…στερεό; Πού πάει το νερό όταν εξατμίζεται και τι συμβαίνει στον αέρα όταν ‘κρυώνει’; Με αυτά τα ερωτήματα ξεκινάμε το ταξίδι μας για την ανακάλυψη των καταστάσεων της Ύλης και μέσα από εκπαιδευτικά και διασκεδαστικά πειράματα γίνεται η επιστήμη…παιχνιδάκι!

Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Ηλεκτρισμός

Τι είναι το αμπερόμετρο και τι το βολτόμετρο; Τι υλικά χρειάζονται για να φτιαχτεί ένα ηλεκτρικό κύκλωμα και πώς συνδέονται μεταξύ τους; Μπορείτε να φτιάξετε ένα κύκλωμα aller retour; Σε αυτά και σε πολλά άλλα απαντάμε μέσα από πειράματα και επιπλέον μαθαίνουμε πως να φτιάχνουμε κυκλώματα με συνδέσεις σε σειρά ή παράλληλες. Τέλος απαντάμε στο ερώτημα ποιος είναι ο τελειότερος αγωγός που υπάρχει.

Φως

Πώς καταφέρνουμε να … βγάλουμε μια “selfie”; Τι είναι και πώς δημιουργούνται τα ολογράμματα; Τι διαφορές έχει το φως από τις ακτίνες laser; Τελικά τι είναι το φως: σωματίδιο ή κύμα; Παίζουμε με το φως και παρατηρούμε διαδρομές που ακολουθεί. Δημιουργούμε τις δικές μας πολύχρωμες … σκιές και προσπαθούμε να τις κάνουμε να γίνουν μαύρες! Μετράμε πειραματικά την ταχύτητα με την οποία ταξιδεύει το φως και συζητάμε για το δείκτη διάθλασης. Στο τέλος, βλέπουμε μπροστά μας ένα πολύ εντυπωσιακό «ολόγραμμα»!